Wednesday, March 26, 2014

Ketika kita mengeluh...

Ketika kita mengeluh:
“eeeiii, aku penat sangat..."
ALLAH menjawab :
“ Dan KAMI jadikan tidurmu untuk istirehat
" (78 : 9)
Ketika kita mengeluh :
“Beratnya dugaan ni, tak sanggup rasanya
aku..."
ALLAH menjawab :
“AKU tidak membeberati seseorang, melainkan
apa yg terdaya olehnya” (2 : 286)
Ketika kita mengeluh :
“Serabutnyaa..."
ALLAH menjawab :
“ Dgn Zikrullah itu; tenang tenteramlah hati
manusia” (13 : 28)
Ketika kita mengeluh :
“Apa yang aku buat ni semua sia-sia..."
ALLAH menjawab :
” Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji
dzarah sekalipun, niscaya ia akan melihat
balasannya ” (99 : 7)
Ketika kita mengeluh :
“ takdak sorang pun yang nak tolong aku..."
ALLAH menjawab:
“ Berdoalah (mintalah) kepadaKU, niscaya Aku
kabulkan untukmu ” (40 : 60)
Ketika kita mengeluh :
“ Aku sedihh sangat...”
ALLAH menjawab :
“ La Tahzan, Innallaha Ma’ana. Janganlah kamu
berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita
" (9 : 40)


Belek-belek buku nota Bahasa Arab tingkatan empat dan terbaca satu catatan kat bahagian taukid;
" 'Inna ma'al usri yusra.'
Kenapa Allah ulang dua kali? Sebab Allah nak tegaskan, tak selamanya Allah akan uji kita dengan permasalahan berat. Satu hari nanti, Allah pasti akan bagi kesenangan." [Ustazah Hamidah MI]